Tichelaar versiert zestien metrostations

MAKKUM


De Oostlijn van de metro in Amsterdam ondergaat een opknapbeurt. Koninklijke Tichelaar in Makkum draagt meer dan een steentje bij.

Al sinds 2010 wordt bij Koninklijke Tichelaar in Makkum meegedacht over revitalisering van de oostelijke metrolijn van Amsterdam. ,,Toen zijn we al met ontwerper Ren

é

Knip en GroupA gaan nadenken over glazuur en technieken’’, vertelt Jan Kok van Tichelaar. GroupA architecten en ontwerpbureau Fabrique kregen de opdracht uiteindelijk, en daarmee heeft Tichelaar werk tot 2018, als het laatste van de zestien stations wordt opgeleverd.

De Oostlijn dateert uit de jaren zeventig en loopt van het Centraal Station naar Amsterdam Zuid-Oost, deels boven- en deels ondergronds. Alle stations worden compleet ‘gestript’. De ondergrondse perrons en (in)gangen worden opnieuw bekleed. De wanden worden allemaal iriserend wit, met grijze plinttegels. ,,Het speciale iriserende glazuur heeft een olie-water-effect’’, legt Kok uit. Het glazuur is ‘instabiel’, elke keer een beetje anders. ,,Dat geeft soms lichte transparanties en mooie nuanceverschillen.’’ Elk station krijgt bovendien een eigen ‘kunstdeel’

in rood. ,,Dat geldt zowel voor de namen als voor de routing en afbeeldingen.’’

Deze rode elementen worden op effen witte tegels aangebracht. ,,Allemaal handmatig en met sjablonen, maar niet met een transfer. Je ziet dus aan kwaststrepen en kleine afwijkingen

dat ze met de hand zijn beschilderd.’’.

De opdracht is een van de grootste die Tichelaar ooit kreeg. ,,De kale standaardtegels bestellen we als halffabrikaat, maar alle bijzondere eindstukken, bochten en hoeken maken we zelf.’’ Ook glazuurt het Makkumer bedrijf alle 450.000 tot 500.000 tegels. ,,Vergelijk je het met een standaardkeuken, daar zit 3 vierkante meter tegels in. In deze opdracht 11.000 vierkante meter.’’


Bron: Leeuwarder Courant, Gitte Brugman