Uitgelicht:
Advertentie:

Nieuws

Nieuw uit Makkum en omstreken

Schoolkinderen bouwen boten op scheepswerf De Vries Makkum

3-7-2017


 Bij scheepswerf De Vries in Makkum hebben zo'n honderd kinderen van drie basisscholen uit het dorp maandag bootjes gebouwd. De scheepswerf heeft de kinderen van de groepen zeven en acht uitgenodigd in de hoop dat ze later in de sector willen werken. Scheepswerven zitten te springen om mensen, want het is tegenwoordig moeilijk om goed personeel te vinden. Voor directeur Sijbrand de Vries was het de eerste keer dat hij kinderen uitnodigde op de vestiging in Makkum. Op de locatie in Aalsmeer wordt het al langer gedaan.

Bron: Omrop Fryslan
 

KM Yachtbuilders werkt aan bijzonder aluminium jacht voor poolgebieden

21-6-2017


Makkum – “Explore. Dream. Discover.” Deze uitspraak van Mark Twain is zeker van toepassing op het schip dat KM Yachtbuilders momenteel aan het bouwen is voor een van haar opdrachtgevers. Het exploreren en ontdekken van koude, ijzige gebieden in de noordelijkste en zuidelijkste wateren van de wereld. Een droom die uitkomt!
Na meer dan een jaar bouwen aan het casco is deze nu bijna gereed. Omdat een casco altijd ‘op de kop’ gebouwd wordt is het tijd om het te keren zodat daarna de afbouw fase kan beginnen. Het casco van ca 35.000 kg zal gekeerd worden met behulp van twee mobiele, rijdende kranen. Een deel van de voorgevel van de cascohal zal gedemonteerd worden, omdat ze anders ivm de grootte, de hal niet uit kan.
De ‘polar’ -zoals ze intern al genoemd wordt- is het meest extreme en het grootste jacht wat KM Yachtbuilders tot nu gebouwd heeft. Niet zozeer wat betreft lengte (de ‘Tulip’ is met haar 88 voet langer) maar vooral qua volume en gewicht. De romp heeft op meerdere plaatsen een dikte van 40mm en er zit een 25mm dikke ijs-versterking in de boeg tot bijna halverwege het schip. Het totaal gewicht als het jacht gereed is zal rond de 85 ton uitkomen.
Hoewel het ontwerp van Dykstra Naval Architects is, lijkt het zeiljacht niet op een ‘Bestevaer’, het gezamenlijke model van KM Yachtbuilders en Dykstra Naval Architects. Haar ronde vormen -zowel onderwater als de romp zelf- zijn ontworpen om de druk van ijs bij invriezing te weerstaan. De kiel en het roer kunnen volledig de romp ingetrokken worden om schade door ijs te voorkomen. Aan dek staan twee onverstaagde én roterende Wing Rig masten van carbon, beide met carbon rolgieken.
De eigenaar heeft inmiddels meer dan 10 jaar ervaring met zeilen in koude gebieden. Zo heeft hij de Noord- én Zuidpool bezocht en zal hij binnenkort voor de tweede keer de Noordwestelijke doorvaart passeren, beginnend vanaf de kant van ‘Alaska’. De oplevering van zijn nieuwe jacht staat gepland voor begin 2019.
Bron: KM Yachtbuilders, Makkum, NL

Whatsapp-buurtpreventie ook in Makkum

26-4-2017


 – In Makkum zijn gisteren (dinsdag) buurtpreventie-borden geplaatst. In het dorp is sinds enige tijd een whatsapp-groep actief die elkaar en de politie alarmeert in geval van verdachte of ongewenste situaties. Het gaat om de wijk Wunsstelling/Menziesingel. Die wijk heeft een dekkingsgraad van negentig procent. Een aantal huizen zijn nog in aanbouw en kunnen dus niet meegerekend worden.

De wijkagent en een ambtenaar van team handhaving publiek domein van de gemeente Súdwest-Fryslân waren aanwezig om de borden te onthullen.

Bron: Bolswards Nieuwsblad

Makkum tweede helft te sterk voor Sc Bolsward (za): 3-0

23-4-2017


Het spel golft op en neer en een minuut of vijf  later is Makkum  een tweetal keren dichtbij een doelpunt. De Bolsward doelman was echter goed bij de les en wist met een fenomenale redding (32e minuut) een grotere achterstand te voorkomen.  Bolsward was daarna dicht bij een doelpunt als Gietema koppend de Makkum-keeper tot een uiterste inspanning dwingt. Op slag van rust komt de Makkum speler  Lennart Adema ongelukkig te vallen en is zodanig geblesseerd dat hij met de ambulance van het veld moet worden gehaald.

Na de pauze, die in verband met de afhandeling van genoemde blessure 35 minuten duurde, zagen we een andere wedstrijd. Makkum was duidelijk de sterkere en Bolsward kon geen vervolg geven aan het in de eerste helft vertoonde spel. Een vrije trap, rand strafschopgebied, wist keeper Kevin Huizinga nog buiten de palen te werken, maar na ruim een uur spelen was het toch 2 – 0. De bal werd niet uit het strafschopgebied gewerkt en belandde voor de voeten van Remco Miedema komt die daar wel raad mee wist. De weerstand van Bolsward leek gebroken en het geloof in een goede afloop was vervlogen.

Bolsward probeerde nog wel aan te dringen,maar de overtuiging ontbrak. De Makkum- defensie kwam niet meer in de problemen. Toen Daniel Buxton in de diepte werd gestuurd  en de Bolsward verdedigers achter zich liet, werd de eindscore  3 – 0 bereikt. Met dit verlies, en mede door de resultaten van de concurrentie,  komt Bolsward in de gevarenzone en wordt de komende wedstrijd tegen Tollebeek van cruciaal belang.

Bron: Bolswards Nieuwsblad

Makkum weer een eigen VVV informatiepunt

20-4-2017


 Vanaf april heeft Makkum weer een eigen VVV informatiepunt voor de regio! Voor alle toeristische vragen over Makkum en omgeving kunt u terecht bij Taxibedrijf Van der Bles, Súderseewei 11, 8754 GK Makkum, tel. 06-83054576.

Eigenaar René van der Bles en Herman van Scherrenburg, voorzitter VVV Zuidwest Friesland, zijn trots op deze samenwerking. De VVV vlag wappert aan de gevel met het bekende blauwe VVV logo. De naamsbekendheid van de VVV is groot en we merken nog altijd dat de service die de VVV biedt in een grote behoefte voorziet. Het VVV informatiepunt in Makkum maakt gebruik van de VVV licentie van VVV Zuidwest Friesland.

Bij het agentschap kunnen toeristen, (dag)recreanten maar ook inwoners van Makkum terecht voor informatie over o.a. wandelen, fietsen, varen en evenementen in deze regio. Ook is er divers foldermateriaal beschikbaar zoals het nieuwe VVV magazine 2017, boordevol inspiratie en tips. Het VVV assortiment bestaat verder uit o.a. VVV Cadeaubonnen, VVV Dinercheques, bioscoopbonnen, wandel-, fiets en waterkaarten en diverse routes.

De Verhalenark onderweg naar Makkum

20-4-2017


FRANEKER/MAKKUM – De Verhalenark is onderweg naar Makkum. Eerder lag het enorme schip ook al in Harlingen. De afgelopen weken lag de Verhalenark afgemeerd Leeuwarden.

Het schip ligt de komende twee tot drie weken in Makkum en is dan elke dag van 10.00 tot 18.00 uur te bezoeken. Om 16.00 uur vanmiddag komt het schip aan. De Verhalenark wordt begeleid door een politieboot, sleepboten en een duwboot.

Het vier verdiepingen tellende schip vertelt bijbelverhalen. Aan de hand van een speurtocht van ongeveer anderhalf tot twee uur wordt de bezoeker door het verhaal geleid. Een indrukwekkende wandeling met fraai gemaakte taferelen uit de bijbel.

,,We zijn geen evangelisatieschip”, zegt schipper Aad Peters. ,,Het schip vertelt de verhalen uit de bijbel. Die bekijk je op je eigen wijze. Wat je er daarna mee doet, is aan jou.”

Na een reis van vier jaar langs talloze havens in Noorwegen, Denemarken en Duitsland is het schip terug in Nederland. Vanuit Wilhemshaven maakte het de lange reis naar Friesland.

In juni vorig jaar raakte het schip behoorlijk beschadigd door een aanvaring met een patrouilleboot van de Noorse kustwacht in de Noorse hoofdstad Oslo. Het gat is inmiddels hersteld, aan de nieuwe planken is nog goed te zien waar het gat in de romp gezeten heeft.

De ark, die 70 meter lang is, 13 meter hoog en 10 meter breed, is gebouwd op een stalen duwboot en wordt met een sleepboot vervoerd. De ark is in 2006 door aannemer en timmerman Johan Huibers gebouwd. Aanvankelijk was de ark ingericht als evangelisatieboot.

In 2010 is de ark verkocht aan televisiemaker en theatermaker Aad Peters. Hij veranderde de ark in een cultureel, bijbels entertainmentschip. Met zo’n vijftig man is de inrichting aangepast. Onder hen een grote groep Tsjechische beeldhouwers die de houten beelden maakten.

(Foto’s Marcel Teensma)

Bron: Bolswards Nieuwsblad

De Vrijwilliger - Dat is prachtig!

30-3-2017


CORNWERD – ,,De natuur. Het buiten zijn”, Molenaar Martin de Jong heeft een duidelijke reden voor het uitvoeren van zijn ambacht. ,,Je bent midden in de vrije natuur en je laat de molen malen als het kan. Zo houd je de polder op peil. Dat is prachtig!”, gaat hij enthousiast verder.

De Jong is samen met collega-molenaar John Hutchinson verantwoordelijk voor de Cornwerdermolen, gebouwd in 1907. Die taak vervult hij sinds 2004, gemiddeld zo’n dag per week. ,,Ik kwam hier vroeger vaak wel met de pols, een beetje ouwehoeren”, gaat De Jong terug in de tijd. ,,Maar in 2004 reed ik hier langs en zag ik ‘m draaien. Toen heb ik me laten informeren en ben ik de opleiding gaan volgen.”

Want molenaar ben je niet zomaar. Leerlingen volgen een opleiding van achttien maanden. ,,Tweehonderd draai-uren”, zoals De Jong het omschrijft. Studenten bezoeken tijdens hun opleiding, samen met hun leermeesters, andere molens in de provincie of het land. Zo is de Friese Molenaarsdag in de jaren negentig ontstaan. Zaterdag was de meest recente editie.

De Jong, verantwoordelijk voor de organisatie en PR voor dergelijke dagen, kijkt tevreden terug: ,,Er zijn zo’n tweehonderd bezoekers geweest. Het weer was ideaal: er was zon, maar ook genoeg wind om de molens te laten draaien.”

Het openstellen van de molens draagt volgens De Jong bij aan het voortbestaan van de molenaars: ,,Per jaar melden zich zo’n vijfendertig leerlingen aan, dus we mogen absoluut niet mopperen.”

Bron: Bolswards Nieuwsblad, Yme Gietema.

Ook Annick miss-finalist

2-3-2017


De openingsdans, jezelf goed presenteren, een bikinironde en tenslotte de catwalk betreden in een avondjurk: dat staat voor deze avond op het programma. “Een erg leuke ervaring”, zegt Annick. “Elk weekend vóór 18 maart is er wel een activiteit en ik heb er al een paar nieuwe vriendinnen door gekregen. Natuurlijk is de finale spannend, maar ik heb er vooral heel veel zin in.”

Het dagelijks leven bestaat voor Annick uit hele andere zaken als fotoshoots, catwalktrainingen en avondjurken. Door de week loopt ze voor haar opleiding als militair verpleegkundige stage in Naarden. “Een vriendin zei dat ik wel mee kon doen met Miss Teen. Ik zei oké, maar dan gaan we samen naar de casting.” Op de casting was haar vriendin echter ziek. Annick ging er alleen heen én ging door naar de finale. Ze viel fotografen al eerder op. Toen ze in 2014 met haar moeder op de beurs “Vrouw”liep werden ze gecast als het “gezicht” voor de beurs van 2015. En inderdaad was ze op het promotiemateriaal van dat jaar overal te zien..

Er staan Annick nog een aantal bijzondere activiteiten te wachten in de komende weken.

Zo mogen alle kandidates naar het programma Noardewyn van Omrop Fryslân en worden ze op 3 maart ontvangen en rondgeleid bij SC Heerenveen waarna ze op de sponsortribune plaats mogen nemen. Een mooie promotie want het komt op televisie.

Annick zal tijdens de finale een jurk dragen van “Dressed by Rosalie”. Haar make-up wordt verzorgd door Schoonheidssalon Rianne uit Makkum en haar haar wordt gedaan door Kapsalon Bleeker uit Bolsward.

Judith van Lavieren.
Bron: Bolswards Nieuwsblad

Annick steunen door Poll Friesland Annick te SMS’en naar 3010 kan nog tot en met 17 maart. De SMS- stemmen bepalen dertig procent van de uitslag.

Bijna honderd meter lang superjacht terug in Amsterdam

17-2-2017


 Meerdere buitendekken, een zwembad en ruimte om je helikopter te parkeren... Het bijna honderd meter lange superjacht Vertigo keerde vrijdag terug in Amsterdam.

Het schip, gebouwd in Makkum, was al eerder in de stad te bewonderen. Eind vorig jaar koos de Vertigo voor het eerst het ruime sop en hiervoor werd Amsterdam als uitvalsbasis gebruikt. Wie de eigenaar van het schip is, en wat de Vertigo precies kost, is niet bekend.

Bron: AT5

Organisaties: Windpark IJsselmeer stuit op natuur

11-2-2017


ATZE JAN DE VRIES
LEEUWARDEN Het plan voor een groot windpark met 89 molens voor de Friese IJsselmeerkust bij Makkum en Kornwerderzand kan niet doorgaan, staat in een rapport. De risico’s voor meerdere vogelsoorten zijn onaanvaardbaar, concluderen negen organisaties op grond van nieuw onderzoek. ,,De grens is bereikt’’, zegt Chris Bakker van It Fryske Gea. Het rapport plaatst veel vraagtekens bij het officiële onderzoek (‘passende beoordeling’), zoals dat voor het plan is verricht en op grond waarvan de overheid het licht voor windpark op groen zette. Er zijn veel meer onzekerheden dan uit dat onderzoek blijkt, stelt onderzoeksbureau Alterra van Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Niet alleen als het om vogels gaat, ook voor vleermuizen en het IJsselmeergebied zelf.
Botsingen met molenwieken kunnen populaties visdiefjes en zwarte sterns in gevaar kan brengen, staat in het rapport. Ook zijn er risico’s voor vogels die niet in het IJsselmeergebied broeden, zoals trekvogels of roofvogels die op zoek zijn naar voedsel. Zo zouden er meer
bruine kiekendieven sneuvelen dan eerder is gesteld.
Het nieuwe onderzoek wijst ook op al eerder geuite twijfels over het IJsselmeer. Het is al onduidelijk of landelijk vastgestelde natuurdoelen hier nog wel haalbaar zijn. Nieuwe negatieve invloeden door een windpark passen daar niet bij, heet het.
Alterra is ingeschakeld door It Fryske Gea, Natuurmonumenten, Vogelbescherming Nederland, de
Waddenvereniging, de IJsselmeervereniging, het Watersportverbond, Don Quichot, de Vereniging van Toerzeilers en de Vereniging voor Beroepschartervaart BBZ.
De organisaties gebruiken dit rapport later dit voorjaar bij de Raad van State, die zich als hoogste bestuursrechter over de rechtmatigheid van het project zal buigen.
Voordien duikt de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak in de materie, zegt Bakker.
Projectdirecteur Anne de Groot reageert dat ook de initiatiefnemer natuuronderzoek heeft laten uitvoeren, op grond waarvan blijkt dat het plan wél kan: ,,Dat ûndersyk is dien troch Waardenburg, in hiel strikt buro, der’t wy it ússels net makkelik mei makke hawwe. En it is
toetst troch de kommisje foar de miljeueffektrapportaazje.’’

Bron Leewarder Courant